U kent het wel , wat is het standpunt van een politieke partij over een bepaald onderwerp, in dit geval “kinderopvang”. Waar vind ik deze .. en, hoe luidt het standpunt deze keer. Politieke partijen willen immers wel eens van standpunt wisselen, meestal naar gelang de verkiezingen in aantocht zijn. Of na de verkiezingen… als men snel weer vergeet wat ze de kiezers zoal beloofd hadden.

Herinnert u zich bijvoorbeeld nog de “gratis kinderopvang” van de VVD in 2006 ? Of de oproep van de VVD om de kwaliteit in de gastouderopvang drastisch aan te pakken (2009) om vervolgens 9 maanden later een actie te starten voor behoud van de gastouders, want “ouders waren zelf wel in staat om te bepalen wat kwaliteit was”.

In een artikel van 28 januari 2009 staat: Ineke Dezentjé: “Ik hoor graag van de staatssecretaris of de aanscherping van de normen tot meer ‘bonafide’ gastouderbureaus heeft geleid. Wij willen dat kwaliteit hoog in het vaandel staat en alle gastouders zich aan de kwaliteitscriteria houden.”

Vervolgens werd op 30 november 2009 de website en actie Behoudgastouders.nl gelanceerd. Bij de lancering is er sprake van “VVD woordvoerder Ineke Dezentjé Hamming: “Dit kabinet dringt aan ouders op wat goede kinderopvang is. Dat is volgens staatssecretaris Dijksma professionele kinderopvang en niets anders. Volgens de VVD kunnen ouders heel goed zelf beoordelen waar zij hun kind(eren) onderbrengen.

De standpunten van de politieke partijen over kinderopvang treft u op deze website aan (zie Standpunten Politiek in het menu). Ook zullen we regelmatig de websites en verkiezingsprograms checken of ze niet gewijzigd zijn. En waar mogelijk plaatsen we de standpunten uit het verleden.

U treft nu de volgende standpunten aan (voor zover ze er ook één hebben) :

De overige partijen volgen nog.